Sunday, July 31, 2011

Kerja Oh Kerja (part 1)

mcm biasa..mood nk menuleh dtg lg..
mmbe ak pun ada ckap..
"wei,x reti nk update blog ker"
ada jgak y nk bca blog ak ni kan..haha


Kali ni nk ckap psal kerja..hmm..ak still blajar,pa lak nk ckp psai keja neh..
mak ayah kita kerja sbab nk cari duit nk besarkan kita..kita y masih mentah ni penah x terfikir susah pyah mak ayh kita kerja?? y kita tau,mkn nk sedap,pakai nk lawa..

dulu kecik2,ak slalu mintak kt mak ayh ak mcm2..nak beg ada kepala arnab la..baju gaun renda2 la..kaler pensil paling besaq la..mngada2..tp depa x penah mrungut..bg ja pa y ak nak..tmbah2 family ak bkannya org senang! bila ak dh besar,ak mrasa pngalaman kerja,baru ak tau susah payahnya!! mak,ayh..cek mintak maaf! mesti mak ayah sedih kan bila cek mintak somthing y mak x mampu bg? tu y mak ayh ikut ja pa y cek nak..

taching skejap...

ok dah..ckap psal kerja..stakat ni ak baru ada 4 pengalaman kerja..
n stiap pngalaman tuh,msti ada kisah y ak x dpt nk lupa...ak ada pengalaman kerja sbgai operator kilang..n kerja tu mmg sgt meletihkan! series mmg insap thap kambing biri2 supaya ak blajaq betoi2!! tp mcm sat ja..
bila letih tu hilang...lupa abeh smua...=_='

hm,bg ak dlm mencari pengalaman kerja ni,xyah nk memilih sgt kot..nama pun mncari pengalaman..perlu ka nk demand mcm ni..contoh la..

"uishh..ak ni bakal lulusan ijazah kedoktoran kot...xkan nk keja operator kilang tuh"


tau la hg tu bakal doktor..tp x ka hg tringin nk rasa mcm mana susahnya kerja sbgai operator kilang tuh..sah kata ag doktor,bleh besaq kpala ikut dan tnpa mnghiraukan org2 bwahan ag? x ka hg cuba utk selami hati depa..cuba utk berada d tmpat depa..
bagaimana kita bila berada d posisi org bawahan..

ya..dari pengalaman bkerja y x seberapa ni lah kita bleh blajar bgaimana diri kita bila d tmpat kerja nanti..mgkin pngalaman kita hnyalah sbgai operator kilang,tukang cuci pinggan,waiter kdai mkn..tp pengalaman tu sgt berguna tuk jga hati org bawahan kita nt sbb kita dh da pngalaman..
ni utk kes budak2 blajaq tnggi lah..x smestinya doktor..x kisah la klu hg tu tgh blajaq kt universiti skalipun,x pyah la kot hg nk mngada2 n demand psal kerja..
bajet bagus sgt dh blajaq kt uni tuh..ingat,experience is d best teacher! =)

ak klu bleh tringin nk keja jd makcik cleaner ka..tukang masak ka..penjual nasi lemak tepi jalan ka..org gaji ka..haha..(tu dy mai dh pala otak mengong pelik2 dy..=_=)..ak bkan pa..ak tringin nk rasa..mcm mna ada kt tmpat depa..msti susah pyah kan..

tmbah2 makcik cleaner..kesian tgok depa..kita ni kdg2 depa dok mop lntai,kita p pijak ikut dan ja..pastu buat muka kerek cam bangang..senyum pun x..mentang2 dy tu makcik cleaner ja...diri tu plak terasa ckup bagus sgt lah blajaq kt U..educated pun klu hal sesama insan x dipeduli,kita jd sama ja dengan org y jahil...ingat tuh..

ok dah mrepek..terasa cam bagus gila lak tuleh menda2 cmni..ceitt..
ak tulis sbb ak penah rasa, ak penah buat, ak penah terpikir...
skadar pkongsian pndapat n rasa..

dah la..letih n ngantuk dh...nt ak smbung part2..
part 2 nanti ak nk cita pngalaman2 kerja ak..stiap pngalamn,ada kisah trsendiri..;)

nite...
Salam Ramadhan...

p/s: berpart2 la plak yer entry kali ni..bajet rmai follower la tuu..kah3